De Kenniskwekerij

Voor elke leerling uit de klas wordt een positieve wolk gemaakt. Door het maken van deze wolk worden kinderen in het zonnetje gezet en kunnen de kinderen zien hoe de andere leerlingen hen zien.

Voordat de leerlingen de positieve wolken gaan maken is het belangrijk om een les de geven over complimenten.

Er bestaan 3 soorten complimenten. Complimenten over uiterlijk, talenten en eigenschappen. Bespreek de verschillen.

Een compliment geven over uiterlijk is het makkelijkste. We kunnen bij iedereen wel zeggen dat hij/zij mooie schoenen aan heeft of een leuke bril. 

Een stukje moeilijker is het geven van een compliment op een talent. Daar moet je iemand immers een beetje voor kennen. Het aller moeilijkst het geven van complimenten op eigenschappen. 

Bepaal van tevoren wat je van de kinderen wilt qua complimenten. Alleen eigenschappen of ook talenten. 

Laat de kinderen allemaal complimenten hierover bedenken. Daarna bespreek je dit samen en vul je het eventueel aan. Een voorbeeldlijst kun downloaden door op de link bij de foto met eigenschappen te drukken. Als alle eigenschappen duidelijk zijn, dan vraag je wie het leuk zou vinden een een positieve wolk van zichzelf te krijgen. Begin met iemand die het leuk vindt, dan willen langzamerhand de andere kinderen ook. Het moet vrijwillig blijven. Niet elk kind wil dit en ze moeten zich veilig genoeg voelen om dit te doen.

Bespreek voordat je aan de mentimeter begint hoe iemand zich voelt als er negatieve dingen opstaan. Het MOET dus positief zijn!

Voorbeeld van positieve eigenschappen

lijst

Het maken van de wolk:

Ga naar de website mentimeter.com en maak een account aan als je dat nog niet hebt. Log in. Start een nieuwe presentatie.

Volg de instellingen:

  • Slide type: Word Cloud
  • Your question: Naam van het kind
  • Entries per participant: 10

Dan rechtsboven op Present. Bovenin het scherm staat waar de kinderen heen moeten en de code. Laat de kinderen eerst de naam van hun klasgenoot intikken en daarna maximaal 9 eigenschappen. Hoe vaker een woord ingetikt wordt, hoe groter het woord. Door te beginnen met de naam, wordt deze dus lekker groot. Ook is het dus belangrijk dat er zo min mogelijk spelfouten instaan. Deze ziet mentimeter namelijk als verschillende woorden. Desnoods kijkt een klasgenoot of jij het nog even na. Je kunt ervoor kiezen om het bord te bevriezen, zodat het nog even spannend blijft. Laat de woordwolk zien en vraag of de leerling zichzelf hierin herkent en bespreek het even na.

Herkent de leerling zichzelf erin? Top!

Ook leuk!