Klassenmanagement

Wie zitten er
in mijn team?

Bovenbouw

Doel

  • Groepsvorming 
  • Positieve sfeer
  • Inoefening van gedragsregels

Voorbereiding

  • Print het verdenkingenblad uit. Deze kan je downloaden via de webshop.
  • Zorg dat je voordat je begint aan de spel de groepsregels hebt besproken.
  • Verdeel de klas in teams van 4 of 5 kinderen. Heb je weinig kinderen in de klas, dan kan je de groepen wat kleiner maken. 

Uitleg

Het concept is vrij simpel. Bij goed gedrag kan een leerling of een punt voor zijn op haar team verdienen. Het probleem is alleen. Hij/zij weet niet in welk team hij/zij zit.

Op het bord schrijf je team1, team 2, team 3 etc. Je kunt ook kiezen voor team olifant, team tijger etc. Laat je creativiteit de vrije loop.

Je vertelt aan de kinderen dat jullie een spel gaan spelen en dat dat spel een aantal dagen gaat duren. Als een leerling goed gedrag laat zien. Dan zet je een streepje bij het team van deze leerling. De leerling weet niet in welk team hij/zij zit en moet dat dus proberen uit te vogelen door regelmatig gewenst gedrag te laten zien en een reactie te krijgen van de leerkracht. Je kunt dit als leerkracht natuurlijk zo makkelijk of moeilijk maken als je zelf wilt. Het is wel belangrijk dat er veel punten worden verdient. Anders komen ze er natuurlijk nooit achter.

Het uiteindelijke doel is niet om heel veel punten te verdienen, maar om te ontdekken in welk team je zit en wie er nog meer inzitten. 

Aan het eind van de dag vullen alle leerlingen hun verdenkingen in op het verdenk formulier. Als een team uit 4 kinderen bestaat, moeten de kinderen 4 namen invullen. Als leerkracht geef je alleen aan of de leerling het goede team al heeft gevonden en hoeveel teammaatjes er goed zijn. De volgende dag kunnen de leerlingen weer verder puzzelen.

Leerlingen die alles goed hadden worden bij hun teamnaam op het bord geschreven. Zo worden andere kinderen weer geholpen.

Het is dus belangrijk dat er van tevoren wordt aangegeven dat het leuker is om het stil te houden als je het al weet. Mocht dat niet lukken is dat ook niet erg. Het gaat immers om groepsvorming en een positieve sfeer in de klas!