cropped-Vierkantjes.png

De Kenniskwekerij

Boven de €100,- gratis verzending!

Downloads binnen 24 uur in uw mail.

Veilig betalen met Ideal, Bancontact of via een factuur.

Kaartenhouder

Doel

Veel leerkrachten maken gebruik van het bekende “blokje”, waarmee leerlingen kunnen aangeven of ze hulp nodig hebben of zelfstandig kunnen werken. Echter, het blokje kan soms over het hoofd worden gezien. Daarom is het aan te raden om een kaartenhouder te gebruiken als een effectiever alternatief. In deze blog leggen we uit hoe je de kaartenhouder kunt gebruiken en de voordelen ervan kunt benutten.

Benodigdheden per kind

Kaartenhouder (eenvoudig te maken door een balk in stukken te zagen en er een beetje een schuine gleuf in te maken)

  • Groene kaart (A5 formaat, gelamineerd)
  • Rode kaart (A5 formaat, gelamineerd)
  • Vraagtekenkaart (A5 formaat, gelamineerd)
  • Naamkaartjes (A5 formaat, gelamineerd)
  • 2 Sleutelringen
  •  

Voorbereiding

Zorg ervoor dat je alle benodigde materialen bij de hand hebt: de kaartenhouder, de groene kaart, de rode kaart, de vraagtekenkaart en de naamkaartjes. Maak de kaartenhouder klaar door de vier kaarten aan elkaar te bevestigen met behulp van de sleutelringen.

Uitleg

Leg aan de leerlingen uit hoe de kaartenhouder werkt en wat elke kaart betekent. Wijs op het voordeel van de kaartenhouder ten opzichte van het blokje, namelijk dat het beter zichtbaar is en minder snel over het hoofd wordt gezien. Daarnaast kunnen ze makkelijke aangeven of ze zelfstandig werken of nog meedoen met de leerkracht.

  • Naamkaartjes: Deze kunnen aan het begin van het schooljaar worden gebruikt om de namen van de leerlingen te leren kennen. Ze zijn ook handig voor invallers of gastdocenten.
  • Rode kaart: Dit betekent dat de leerling nog hulp nodig heeft en begeleiding van de leerkracht wenst.
  • Groene kaart: Dit betekent dat de leerling de stof beheerst en zelfstandig kan werken.

  • Vraagtekenkaart: Dit betekent dat de leerling een vraag heeft of twijfelt over de opdracht en hulp nodig heeft.

Gebruik van de kaarten

  • Aan het begin van de les vraag je de leerlingen om allemaal de rode kaart te tonen. Dit betekent dat ze met de instructie meedoen en nog hulp nodig hebben.
  • Naarmate de les vordert en leerlingen laten zien dat ze de stof beheersen, kunnen ze hun kaart op groen zetten en zelfstandig verder werken. Heb je nog maar een paar leerlingen over, kun je ervoor kiezen om deze aan de instructietafel te plaatsen.

  • Als een leerling een vraag heeft of hulp nodig heeft, kan hij of zij de vraagtekenkaart tonen, zodat de leerkracht weet dat er ondersteuning nodig is.

Voordelen voor de leerkracht

  • Met behulp van de kaartenhouder kan de leerkracht in één oogopslag zien wie er nog hulp nodig heeft en wie zelfstandig kan werken. Dit bespaart tijd en voorkomt dat leerlingen over het hoofd worden gezien.
  • Het gebruik van de naamkaartjes aan het begin van het schooljaar helpt de leerkracht om snel de namen van de leerlingen te leren kennen.

  • De kaartenhouder is ook ideaal voor invallers of gastdocenten, omdat ze snel de namen kunnen zien of wie hulp nodig heeft.

Conclusie

Door het gebruik van de kaartenhouder kunnen leerkrachten efficiënter werken en beter inspelen op de behoeften van hun leerlingen. De kaartenhouder biedt duidelijk zichtbare signalen en vereenvoudigt het proces van het identificeren van leerlingen die hulp nodig hebben. Het is een handig hulpmiddel dat de interactie en communicatie in de klas verbetert. Probeer de kaartenhouder uit en ontdek zelf de voordelen ervan!

Omdat je kennis kunt kweken.

Onze blogthema's

Wil je meer ideeën voor een fijn schooljaar? Kijk eens bij onderstaande producten of in onze winkel.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *