cropped-Vierkantjes.png

De Kenniskwekerij

Boven de €100,- gratis verzending!

Downloads binnen 24 uur in uw mail.

Veilig betalen met Ideal, Bancontact of via een factuur.

Kaartjesparcour

Dit is de derde werkvorm die je kunt gebruiken bij de speelkaartjes. Houd onze blog in de gaten voor meerdere werkvormen.

Klik op de foto om deze werkvorm te downloaden

Dit spel wordt gespeeld op het schoolplein.

Doel van het spel:

Het spel “Kaartjesparcours” is bedoeld om rekenvaardigheden te oefenen en actief te leren. Leerlingen gaan naar buiten om rekenopgaven op te lossen door middel van een interactief parcours op het schoolplein.

Benodigdheden:

  • 15 speelkaartjes
  • 15 pylonnetjes (of hoedjes, deze zijn kleiner en maken het makkelijker)
  • Stoepkrijt
  • Een groot open gedeelte op het schoolplein voor het parcours

 

Opzetten van het parcours:

  1. Plaats de 15 pylonnetjes naast elkaar in een rechte lijn op het schoolplein.
  2. Aan de overkant van de pylonnetjes, teken je 15 vierkanten naast elkaar met stoepkrijt.
  3. Verbind de pylonnetjes met de vierkanten door stoepkrijtlijnen te trekken. Je kunt creatief zijn met de lijnen en er een puzzelachtig parcours van maken.

Speluitleg:

  1. Kies ongeveer 15 kaartjes uit.
  2. Plaats elk kaartje onder een pylonnetje, zodat de opgaven niet zichtbaar zijn voor de leerlingen en deze niet weg kan waaien.
  3. Een leerling begint bij een willekeurige pylonnetje en kijkt door het gaatje bovenin het pylonnetje om de rekenopgave te bekijken. Ze beantwoorden de som in stilte voor zichzelf.
  4. Als de leerling het antwoord weet, loopt hij/zij over het lijntje dat verbonden is met het vierkant aan de overkant van het parcours. Als je een puzzelparcours hebt gemaakt kan dat best een ingewikkelde weg zijn.
  5. In het vierkant waar de leerling aankomt, schrijft hij/zij het antwoord op de rekenopgave met stoepkrijt.
  6. Nadat de leerling het antwoord heeft geschreven, kan hij/zij weer teruglopen naar het beginpunt en een nieuwe rekenopgave onderzoeken.
  7. Leerlingen mogen niet met twee personen tegelijk in een pylonnetje kijken. Als een leerling een opgave heeft gezien en nog nadenkt, stapt hij/zij opzij om anderen de kans te geven te kijken.
  8. Het doel is om alle rekenopgaven op te lossen en lekker te bewegen. Zorg ervoor dat leerlingen de tijd nemen om de vragen correct te beantwoorden.

 

Dit spel biedt een dynamische en actieve manier om rekenvaardigheden te oefenen en samen te werken terwijl de leerlingen buiten op het schoolplein bewegen. Veel plezier met het kweken van kennis!

Stoeltje verwisselen kun je spelen met onderstaande spellen:

Onze blogthema's

Wil je onze producten zien? Ga naar onze winkel

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *