- Print voor alle leerlingen het dicteevel uit. Je kunt het ook in een dicteeschrift laten maken, maar alle woorden op één blad geeft je meer overzicht.
- Print per twee leerlingen een bingokaart uit
- Zorg voor de bingocijfers of voor een bingomolen
Uitleg
Je vertelt de leerlingen dat je over een aantal dagen bingo met ze gaat spelen. De bingokaart is alleen nog leeg. Ze gaan deze week zelf hun cijfers bedenken voor op hun bingokaart. Wie als eerst 10 correcte cijfers heeft, wint de bingo. Hoe meer cijfers, hoe meer kans dat jij als eerst 10 correcte cijfers hebt. Deze cijfers kun je verdienen door het correct schrijven van woorden tijdens het dictee.
Deel de dicteevellen uit en laat de leerlingen hun naam erop noteren. Je geeft nu een 5 woordendictee. Gewoon zoals je dat altijd doet laat je de leerlingen 5 woorden opschrijven. Jouw doel is natuurlijk zoveel mogelijk correct geschreven woorden en dat ook zwakke leerlingen een kans hebben om bingo te behalen. Hiervoor kun je verschillende tools gebruiken.
- Spreek met de leerlingen af dat het niet alleen om het correct spellen gaat, maar ook om het correct verbeteren. Kijk het dictee na en laat ze fouten verbeteren.
- Bespreek na het gegeven woord welke categorieën er in het woord zitten. Hierop kunnen leerlingen hun woord nog aanpassen.
- Loop bij zwakke leerlingen langs en wijs ze op hun fouten. Verbeteren mag!
- Bespreek voor het dictee welke categorieën je gaat dicteren. Bij zwakke leerlingen kijk je alleen of deze categorieën correct gehanteerd zijn.
- Mocht het nodig zijn kun je ervoor kiezen om één of twee leerlingen niet één getal te laten verdienen per woord, maar twee. Met maximum van 5 getallen.
- 1e bingo: Een hele week dictee overslaan
- 2e bingo: 10 minuten iets digitaals voor jezelf doen
- 3e bingo: 10 minuten iets voor jezelf doen (niet digitaal)
- 4e bingo: 5 minuten iets digitaals voor jezelf doen
- 5e bingo: 5 minuten iets voor jezelf doen (niet digitaal)
- 6e t/m 10e bingo: beloningskaartje
- rest: sticker
Natuurlijk kun je ook andere beloningen doen. Degene die als eerst 10 kruisjes heeft mag meteen naar buiten. Of mag als eerste een spelletje uit de kast uitzoeken. Net wat bij jou en je klas past.
Veel plezier met de bingo en het kweken van kennis!
Omdat je kennis kunt kweken.